Sommarkollo Adelsö

Adelsö för våra mellanstadieelever.

Ingridskolans koloniverksamhet är beläget på Adelsö i Ekerö kommun. Vi har tre fina hus belägna på en lugn återvändsgata ca 10 minuters promenad från Adelsö färjeläger. Tillvaron här ger eleverna tillfälle till äventyr, natur och ett lugn som är välbehövligt för alla.

Utöver den enorma naturrikedom som verksamheten vilar på är detta även ett tillfälle för var och en att träna sig i självständighet genom det ansvar man delar med bland annat matlagning, hushållssysslor och personlig omvårdnad. Veckorna detaljplaneras av personal och kollodeltagare tillsammans.

Majoriteten av kolonipersonalen är från Ingridskolans ordinarie skol- och fritidsverksamhet. De har god kännedom om eleverna. Inriktningen på vår verksamhet är traditionellt sommarkollo med TEACCH-anpassad pedagogik och strukturerat program för varje dag.

Tillsammans ägnar vi oss åt att uppleva och utforska den vackra skärgårdsnaturen. På Adelsö finns flera olika badplatser, bland annat en härlig långgrund sandstrand med lite högre vattentemperatur. Det är en lugn strand som inte många hittar till. På öns högsta punkt Kunsta Berg, finns ett utkikstorn med milsvid utsikt över Mälaren. En dag brukar vi besöka en liten bondgård som ligger på promenadavstånd från husen, där vi får besöka alla djuren.  Detta är ett fantastiskt äventyr för både elever och personal.

Tillsammans skapar vi härliga minnen för livet!