Estet

Estetiska programmet - Bild och Formgivning

Vill du utveckla ditt bildskapande? Är du intresserad av konst, reklam, måleri och fotografi med mera?

På vårt estetiska gymnasieprogram får du lära dig grunderna för olika slags bildskapande. Vi arbetar bland annat med teckning, måleri, avgjutning i alginat, fotografi och photoshop med flera tekniker. Vi studerar även olika konstformer som gatukonst, popkonst, modernt måleri, performance med flera.

Förutom en bredd av olika tekniker så vill vi också ta tillvara på olika specialintressen som våra elever kan ha. Har du en särskild TV-serie som du bara älskar? Inom våra kurser finns det utrymme att undersöka och arbeta med dina intressen. Lusten att skapa står i centrum och kommunikationen kring skapande. Varje termin har vi en utställning då våra elever ställer fram och hänger upp konstverk och arbeten som de gjort under terminen. Undervisningen sker åldersintegrerat och varje elev får en anpassad kursplan att följa.

Utbildningen ger dig de grundläggande kunskaper som du behöver för att klara högre studier inom konst eller humaniora.

Välkommen med din ansökan till Ingridskolan.
Blankett hittar du här.

Kursöversikt hittar du här.